Tuesday 22 May 2012

Naf & Fas

I want nobody..nobody but you..

I want nobody..nobody but you..

Fas tersengih.Leka dia melihat video klip Nobody daripada Wonder Girls.Sedikit pun suasana hinggar dimampley tidak menganggu konsentrasinya.Ipad yang berada ditangannya ditenung macam nak tembus skrin.

Naf mendengus.Panjang tangannya merampas Ipad yang berada ditangan Fas.Fas terlopong bercampur terkejut.Dia memandang muka Naf yang sudah masam mencuka itu.Selamba Ipad Naf tutup dan disorokkan.

“Weh…”Fas buat muka tak puas hati.Kedekut betullah dia ni.Mentang-mentanglah aku ni cuma meminjam je,pakai main rampas tak kasi signal.

“Kau ingat aku datang sini semata-mata nak tengok kau tersengih depan Ipad ke?”soal Naf sinis.Dah nak dekat setengah jam dia duduk dihadapan Fas.Hampeh satu perkataan pun tak keluar.Daripada roti canai telur masih panas berasap,sampailah dah hilang selamat ditelan olehnya,Fas masih leka dengan Ipad.Tak habis-habis dengan koreanya itu.

“Habis kau ingat hujung minggu aku yang berharga ni semata-mata sebab nak teman kau makan roti canai telur ke?”balas Fas pula.Ewah..suka-suka hati.Bukan aku yang ajak dia melepak dekat mampley ni.Dia yang pakai main terjah rumah aku dalam pukul 8.00 pagi,lepas tu main paksa-paksa aku teman pergi mampley.Gaya datang rumah pagi tadi macam kebuluran sangat.Siap buat drama duduk mencangkung pegang perut lagi.Kononnya lapar sebab malam semalam tak makan,walhal kalau tak salah dia,petang semalam elok je Naf datang rumah dia sebab mak dia buat laksa.Bertambah jugaklah dua mangkuk.Campur pula dengan makan malam.Dasar nafsu makan mengalahkan T-rex.

Naf gigit bibir.Kerek ayat yang keluar daripada bibir Fas.Mentang-mentanglah dia yang datang mengajak,bukan main eksen lagi.

“Kau kerek eh dengan aku?”Naf buat muka bengang.”Takpe..takpe..”Naf memandang Fas.”Kalau gaji aku masuk hujung bulan ni,jangan harap kau nak makan Kenny.”

Fas tersentak.Wah..main ugut-ugut pula.Macam aku heran sangat dengan Kenny tu.Tapi memang aku heran pun.

“Weh..kau dah janjilah..”Fas mengerutkan dahi.Manusia yang tak berpegang pada janji betullah dia ni.Kata hari jadi dia tahun ni nak belanja makan Kenny.Fas yang mintak.Tak sanggup dah dia nak menerima hadiah daripada Naf.Hadiah yang entah hapa-hapa.Ada ke masa hari jadi dia tahun lepas Naf hadiahkan satu set pensel warna dekat dia.Memang sengaja nak cari pasal.Apa ke benda remaja yang berumur 24 tahun nak buat dengan pensel warna?

“Bila masa aku janji?Tak ada black and white pun”ujar Naf.

Bengang.Fas mengigit bibir.Dah tiba-tiba terkeluar pula imej GNA dengan lagu black and white dia.Eh..Ini tak ada kena-mengena.Baik!Naf main kasar.Aku pun boleh main kasarlah.

“Aku nak balik”Fas angkat punggung.Bosan.Kalau aku tahu hujung minggu aku disia-siakan macam ni,baik aku duk umah tengok kartun.

Tersentak Naf melihat tingkat Fas.”Weh.Kau kata kau nak teman aku window shopping lepas ni.”

“Bila masa aku janji?Tak ada black and white pun..”Sedas Fas ulang balik kata-kata Naf.Terkesima Naf sesaat sebelum dia bangun mengejar langkah Fas.Tapi lariannya diperlahankan.Belakang Fas dipandang.Dan dia tersengih.Kembali dia duduk di tempat duduknya sambil berpeluk tubuh.

Fas memperlahankan langkah.Kenapa aku rasa macam tak ada orang kejar ni?Dia menoleh ke belakang sedikit dengan ekor mata.Ahh sudah.Memang Naf tak kejar.Aku cadang nak merajuk main-main je.

Terhenti langkah Fas.Dia memandang kereta Naf yang sudah berada dihadapan matanya.Macam mana aku nak balik?Dia menunduk memandang dirinya.Dahlah aku purse pun tak bawa.Ini semua Naf punya pasal.Gaya macam dah nazak sangat nak roti telur.Kelam-kabut dia pakai tudung.Lupa terus pasal purse dia yang terletak elok dalam almari.Lain  kali purse jangan letak dalam almari.Letak dekat tempat yang senang nampak.Tak pun gantung dekat leher.

Haishhh…Fas mati kutu.Walaupun mampley dengan rumahnya taklah jauh mana,takkanlah dia nak kena memanjat flyover.Boleh berpeluh ketiak dibuatnya.Itu pun belum tentu lagi selamat sampai.Entah-entah kena kejar dengan anjing.Dahlah sekarang ni anjing tengah banyak.

Isk!Naf ni kan memang buat aku sakit hatilah.Dan dia berpusing,menuju kembali ke mampley.
…………………………

“Weh..”Naf mengetuk bahu Fas dengan majalah Gempak yang dibelinya.Fas menoleh.Berubah raut wajahnya.Main kasar betullah dia ni.

“Kau kalau tegur secara berhemah dan bersopan-santun,agak-agak jantina kau bertukar tak?Kau ingat bahu aku ni apa?Punching bag?Senget bahu aku ni nanti macam mana?”

Naf tersengih.Dah mula dah bebelan dia.

“Alah rilekslah.Macam tak biasa..”

Macam tak biasa..Fas mengajuk cakap Naf.Sebab dah biasalah dia hangin satu badan.Apa ke halnya daripada zaman kolej sampai habis kolej nak main ketuk-ketuk bahu.

“Alololo…”Naf memandang muka Fas.”Kau marah ke?Alolo..senyumlah sikit.Cak.Cak.”

Heh!Fas buat muka meluat.Ingat kau buat muka macam teletubies aku nak cairlah.Sorrylah.Teknik memujuk dah basi.

Menonong Fas berjalan meninggalkan Naf.Terpingga-pingga Naf dibuatnya.Langkah Fas dikejar.

“Kau kenapa sejak akhir-akhir ni emo semacam eh?”soal Naf apabila sudah berjalan beriringan dengan Fas.Dikerling Fas yang separas bahunya.Dengan Fas dia selesa.Sembanglah apa pun..memang boleh masuk.Fas jenis gadis yang selamba.Yang cakap tak fikir panjang.Pakai main cakap je apa yang dia nak cakap.Dia kawan dengan Fas pun masa dia tengah beratur nak beli tiket bas nak balik ke Perak.Masa tu selamba badak je ada seorang lelaki potong barisan dan berdiri dihadapan Fas.Dia masa tu pula tengah beratur dekat belakang Fas.Memang menyiraplah dia masa tengah lelaki tu.Elok dia nak tegur..hasratnya terbantut sebab dia tengok Fas tengah tarik beg sandang yang digalas oleh lelaki tersebut.

“Tak boleh beratur ke?Awak ingat saya ni apa?Tiang?”Masih dia ingat ayat yang keluar daripada mulut Fas.

“Tak belajar adab sopan ke kat sekolah?Ke awak jenis kaki ponteng?Tak nampak ada ramai manusia tengah beratur.Ke awak ni rabun tahap buta?”

Lelaki tersebut pandang Fas macam nak telan..tapi Fas buat muka selamba je.Sikit pun rasa tak takut.Mungkin dia takut tapi dia cover sebab dia fikir itu tempat awam.Malas nak cakap apa-apa,lelaki tersebut terus blah daripada situ.

“Nampak sangat bukan penduduk sini..”rungut Fas.

Dia ketika itu sudah tidak mampu hendak menahan senyum.Tiba-tiba dia rasa Fas macam cute.Bebelan dia buat dia tak boleh nak tahan senyum.Dan sengaja dia memilih tempat duduk disebelah Fas.Dan disitulah baru dia tahu yang dia satu kolej dengan Fas..cuma lain-lain course aje.

“Weh Naf!”Fas bengang.Tiba-tiba jadi patung dekat sini kenapa?Dahlah tu senyum sorang-sorang.Selena Gomez lalu ke?Fas menoleh ke belakangnya.Manalah tahu kalau-kalau Naf main mata dengan orang dekat belakangnya.Tapi belakangnya cuma ada pekerja Bangladesh yang sedang mengemop lantai.

“Weh!”Fas menepuk tangannya tepat-tepat dihadapan muka Naf.Naf tersentak.Terkebil-kebil dia memandang raut wajah Fas.

“Kau kenapa?Nampak pekerja tu macam Hritrik Roshan ke?”soal Fas.

Naf mendengus.Aku teringat kenangan lama sampai boleh lupa aku berdiri dekat mall.Hampeh betul.Buat malu je.Kalau Fas tahu aku mengelamun pasal apa,confirm malu berganda-ganda.

“Bila masa aku mengelamun?”Naf berdehem.Dia mengaru-ngaru belakang telinganya.”Dahlah.Jom makan.Aku lapar ni.”

“Memang aku nak ajak kau makan pun.Dah hip-hop bunyi perut aku.Aku tak kira,aku nak makan nasi.”
Naf tersenyum.

“Aku tak nak makan makanan yang pelik-pelik.Hari tu kau paksa aku makan claypot dahlah tak sedap.Bazir duit aku.Tak kira.Kau bayar kali ni.”

“Yelah..”Naf mengalah.”Aku bayar.Kau ni kuat mengungkit betul.”

“Kau tu pandang pekerja Bangladesh tadi macam nak jatuh cinta aku tak bising pun.”

“Fas!!!”
……………

“Tak balik lagi Fas?”tegur Kak Siti ramah.Dia mengukir senyuman untuk si gadis yang bekerja sebagai cashier itu.Kerja sementara kata Fas,sementara menunggu hari konvo dia.

“Nak baliklah ni Kak Siti.Tunggu Naf kejap”jawab Fas.Dia tersengih memandang Kak Siti yang sudah mengambil tempat di belakangnya.Shift Kak Siti baru je nak mula,tapi dia pula dah nak balik.Lenguh rasa badan sebab kerja mula daripada pukul 8.00 pagi tadi.

“Tak habis-habis dengan Naf.Bila Kak Siti tanya kata kawan biasa,tapi mengalahkan orang bercinta.”

Fas mencebik.Tak habis-habis dengan teori yang dia dan Naf bercinta.Apa?Tak boleh ke kalau dia dengan 
Naf jadi kawan?Tak boleh ke lelaki dengan perempuan jadi kawan baik?Nampak pelik sangat ke?

“Kawan ajelah Kak Siti.Siapa nak dengan mamat T-rex tu.”

“Woi.Mengutuk tak pandang-pandang nampak”sampuk Naf.Dia bercekak pinggang disebelah Fas.Fas tersentak.Heh?Bila masa mamat ni ada belakang aku?Dia muncul daripada mana?Bawah tanah?

“Aku mana ada kutuk..aku puji.Kan Kak Siti kan?”

Kak Siti hanya ketawa kecil.Malas nak masuk campur.Melihat Kak Siti yang langsung tak ada tanda-tanda nak menyokongnya,Fas tersengih lagi.Kali ini lebih lebar.

“Dah.Dah.Jangan nak tunjuk plak gigi kau tu kat aku.Jom balik.Badan aku dah melekit dah ni.”

Kurang ajarnya mulut..Fas mengambil beg sandangnya.Cakap langsung tak fikir perasaan aku.

“Weh Fas.Apa kau jalan menonong aje ni.”

“Karang kalau aku cakap kau kata mulut aku berbau pulak.”

Naf ketawa kuat.Aloh!Emo.PMS ke apa perempuan ni.Haish..Dia pantas mengejar Fas yang semakin laju melangkah ke hadapan.

“Kau ni kalau marah kadang-kala cute tau.”

Fas menjeling.Adalah tu maksud tersirat.

“Tapi kalau dah tiap-tiap hari marah,muka pun dah macam pelam kecut.”

“Naf!!!!”Fas meninggikan suara.Eeee..aku flying kick juga dia ni.Kaki dah rasa ringgan dah ni.

Naf tersengih.Dipandang muka Fas yang sudah berubah riak itu.Peluh jernih sudah mula terbit di dahi gadis tersebut.Kebiasaan apabila Fas bengang.

“Aku nak kasi hadiah dekat kau ni.”

“Apa?”Laju Fas bertanya.”Kalau setakat chewing gum double mint kau tu tak payahlah.Dah jemu aku tau 
tak.”

Naf menyeluk beg sandangnya.”Taraa…”Majalah E-pop dikeluarkan.Ditayang dihadapan Fas.”Keluaran 
terbaru ni.Ada poster Big Bang lagi.”

Wooo…Mata Fas dah bercahaya.Aku lupa E-pop baru dah keluar.Naf mestilah tahu,dah dia kerja dekat kedai buku tu.

“Untuk aku ke?”Fas buat-buat tanya.Dikelipkan matanya dua tiga kali.Naf ketawa kecil.Hilang terus riak 
marah di wajah tersebut.

“Yelah.Kau nak?”soalnya.

Laju Fas angguk dua tiga kali.Selamat duit poket aku bulan ni.

“Hmmm..”Naf  menghulurkan majalah tersebut ke arah Fas.Baru sahaja jemari Fas menyentuh hujung majalah,sepantas kilat Naf mengangkat tinggi ke atas majalah tersebut.

“Weh..!!”Fas terkejut.

Naf tersengih.Dia mengelengkan kepalanya dua tiga kali.”Tak semudah tu..”

“Kau ni nak bagi ikhlas ke tak?”

“Ikhlas…”Panjang Naf menjawab.”Tapi dengan satu syarat.”

Fas berpeluk tubuh.Dia buat muka.Ikhlas tapi ada syarat?Ikhlaslah sangat.

“Apa?”

“Kau kena puji aku dulu.”

Pffff…Kebudak-budakan betul.Fas pandang muka Naf yang angkat kening dua tiga kali.Eee..aku pasrah betul dengan mamat sorang ni.

“Apa kau waktu kecik kurang dapat keperluan fisiologi ke?”

“Nak ke tak nak?”Naf menyoal sambil mengipas-ngipas E-pop tersebut dimukanya.

Fas mendengus sesaat.Dia berdehem.”Yelah..”Big bang punya pasal Fas.Layankan aje.”Aku nak pujilah ni.Bukak telinga aku luas-luas.Bukan senang aku nak puji orang.Kau ni kira beru..”

“Weh.Aku suruh kau puji aku bukan suruh kau membebel.”

Heh!”Kau nak tahu Naf..”Fas berdehem sekali.Beratlah bahu kiri aku hari ini.”Kau ni baik sangat.Kaulah manusia paling baik dalam dunia ni,sampai nak bagi barang pun nak kena puji dulu.Dahlah tu..kau ni jenis peramah.Peramah gila sampai tak malu duduk rumah orang masa hujung minggu.Lepas tu kan..kau ni memang best.Best gila lepak makan dengan kau.Tak ada cover-cover punya.Orang lain  makan sepinggan je,kau belasah sampai dua tiga pinggan.Lagi kau..”

“Weh..”Naf menyampuk.Dia berpeluk tubuh memandang Fas.”Aku suruh kau puji.PUJI.Kau faham tak 
maksud puji tu.Puji tu bermaksud kau cakap benda yang baik-baik.Yang sedap didengar.”

“Aku tengah pujilah ni..”Fas pantas menjawab.

“Kau puji apa benda kalau kau cakap aku makan sampai dua tiga pinggan.Itu puji ke?”

Opsss…Fas menutup mulutnya.”Sorry.Aku cakap macam tu ke?”

Heh!Naf bengang.Dipandang muka Fas yang tak bersalah tu.

“Bak aa weh E-pop.Aku dah puji sampai berbuih mulut ni.”

“Mana boleh.Itu bukan pujilah mangkuk!”Naf mendengus.

Eeee..Fas bengang.Aku blah juga karang.Dahlah berdiri tercengat dekat mall ni macam tiang.

“Habis kau nak aku buat apa lagi?”

Hee..Naf tersengih.”Cakap kau sayang aku.”

“Aku sayang aku”Laju Fas menuturkan ayat tersebut.

“Bukanlah!”Naf rasa macam nak ketuk kepala Fas.”Cakap kau..”Ditudingkan jari telunjuknya kea rah Fas.”Sayang…”Dia angkat kening.”Aku..”Ditudingkan jari ke arahnya.Ini kalau tak faham aku tak tahulah 
juga.

Fas senyap.”Kenapa aku nak kena cakap macam tu dekat kau?”

“Kata nak E-pop..”Naf sengih.

“Kau ni kekurangan kasih sayang ke weh sampai paksa aku cakap macam tu.Aku tak pernah cakap macam tu dekat mana-mana lelaki tahu.”

“Takpelah.Biar aku jadi the first one..”Naf senyum bangga.”Cepat.Aku tunggu ni.”

“Tak bolehlah Naf..”Fas mengelengkan kepalanya.”Aku nak cakap ayat keramat tu dekat bakal boyfriend aku.Kau bukan bakal boyfriend  aku.”

Ewah..terbuntang biji mata Naf mendengar ayat Fas.

“Weh.Kau jangan buat lawak eh.Dekat bakal boyfriend cakap ayat i love you,bukan aku sayang kau.Kau ni..fill bab-bab cinta ni.”

Fas mencebik.Tahulah aku tak pernah bercinta,lagi mahu kutuk.

“Cepatlah weh!Penat aku tadah telinga ni.”

“Yelah..Aku sayang kau”Laju Fas cakap.

“Tak ikhlas.Tak sampai ke jiwa.”

Hek eleh.Fas memandang ke siling.Gaya memang dah meluat habis dah ni.

“Cepat.Big bang.Big bang.”

“Aku..sayang..kau..”Fas senyum plastik sesaat.

“Cuba lagi..”

Haishh…Fas menarik nafas.

“Ikmal Nafran,aku sayang kau.”

“Aku tau Fasihah Amanda”Naf senyum nakal.

Bluekk…Fas buat muka nak termuntah.Geli betullah aku.Naf mengerutkan dahi.

“Kau kenapa?”

“Aku rasa macam nak muntah.Lepas tu rasa macam bahu kiri aku senget gila.”

Cis!Naf mengetuk kuat majalah E-pop di bahu Fas.”Nah!Ambik E-pop kau”ujarnya.

Huluran tersebut disambut gembira oleh Fas.Yeay yeay!Akhirnya selepas melalui penantian yang menyeksakan..Diselak-selak muka surat tersebut rakus.Mencari poster Big Bang.

“Weh.Mana dia Big Bang?”jerit Fas kepada Naf yang sudah melangkah beberapa tapak ke hadapan.

“Mana ada big bang.Anda terkena bang bang boom!”

“Naf!!!”
……………………………..
“Ikmal Nafran,aku sayang kau.”

“Aku tau Fasihah Amanda”

Naf membalikkan badannya ke kiri.Apa ke hal aku ni?Tiba-tiba terngiang-ngiang suara Fas.Dia menutup matanya.

“Ikmal Nafran,aku sayang kau”

Aaaa..Naf bangun.Boleh gila aku macam ni.Dia memetik suis lampu disebelahnya.Terang terus biliknya.

“Ikmal Nafran,aku sayang kau”

Naf menutup kedua-dua telinga.Kenapa tak nak hilang suara Fas ni.Apa yang kau dah buat dekat aku Fas ooi?
……………………..

Fas melihat jam tangannya.Dah pukul 5.30.Yess!Dah boleh balik.Beg sandangnya diambil.Sempat dia melambai tangan ke arah Mimi yang sempat mengerling ke arahnya.Hari kerja macam ni mana ada banyak sangat pelanggan dekat Giant.

Hmm..Aku nak balik terus ke nak jumpa Naf dulu.Kalau tak salah aku,dia shift petang minggu ni.Tak apalah 
Fas.Jumpalah Naf kejap.Dah berapa hari kau tak jumpa dengan dia.

Laju kaki Fas melangkah ke kedai buku,tempat Naf bekerja.Mereka berada didalam satu bangunan,Cuma bahagian kerja sahaja yang lain-lain.Dia menuju ke tingkat bawah.Daripada jauh dia sudah dapat melihat kedai buku tersebut.

Dia melambaikan tinggi tangannya ke arah Naf yang masih tidak perasan kehadirannya.Apa entah yang dia buat sampai tak perasan aku.Bibir Fas mengukir senyuman lebar.Dan ketika dia hampir menjejakkan kaki ke pintu masuk,dia terhenti apabila melihat Naf yang sedang rancak bergelak ketawa dengan pekerja di situ.

Fas kenal pekerja itu.Kenal nama aje.Kalau tak salah nama dia Laila.Fas menarik nafas.Nas nampak macam buzy.Aku tak nak kacaulah.Dia kembali berpusing dan melangkah pergi.
………………………

“Su..kau dengan Adib bahagia?”Fas menyoal Su yang sedang duduk dihadapannya.Su yang mengunyah yong tau fu hampir-hampir tersedak dengan soalan Fas.Cepat-cepat dia menepuk dadanya berulang kali.

“Kau tanya soalan dekat aku yang bakal jadi tunang orang dalam masa lima bulan ni?”

Fas tersengih.Lupaa dia yang Su dengan Adib dah nak bertunang.Tak apalah.Mereka berdua dah dapat kerja,tak macam dia yang masih lagi nak tunggu dapat ijazah.

“Kenapa?Kau dengan Naf dah declare couple ke?”

Chooii…Fas tersentak.”Kau gila ke Su?Dia kawan akulah.”

“Dah tu?”Su muka blur.”Tak boleh couple?”

“Mana boleh.Dia kawan aku.Kawan baik.Takkanlah aku nak syok dekat dia.”

Su tersenyum sinis.”Kira kau sekarang nak mengata aku sebab aku nak bertunang dengan kawan baik 
sendirilah ni.”

Fas tersengih serba-salah.”Mana ada.Kau ni..Kalau dah sampai jodoh kau dengan Adib,nak buat macam mana.”

“Apa kau cakap?Jodoh?Tapi Adib kawan baik aku.Kau pun tahu kan hakikat tu.”

Terdiam Fas.Su menarik gelas karot susunya.Dihirup perlahan.”Ada masalah?Nak cerita dekat Kakak Su?”

“Cis kau!Beza umur dua tahun aje pun,tak payah nak berakak-akak dengan aku”Fas mendengus.Su ketawa kuat.Sengaja aje dia menyakat Su.Dia memang tak pernah pun berbahasa akak-akak dengan Fas.Berkawan dengan Fas sejak kecil,memang dia dah anggap Fas macam adik dia sendiri.Tapi nak bahasakan diri akak?No way..

“Kau tahu Su..”

“Tak tahu..”Su pantas memotong.Dia mencucuk tauhu dengan lidi kecil.Tersengih dia melihat Fas yang 
memandangnya bengang.

“Mian..mian..”Su cakap maaf dalam bahasa korea.Itu aje pun ayat paling mudah yang dia pernah cakap.Itu pun sebab Fas yang mula-mula guna mian,mian dengan dia.

“Aku nak pergi jumpa Naf minggu lepas.”

“Okay..”

“Tapi bila aku sampai kat kedai buku tu..”

“Hmm..”Satu lagi tauhu masuk ke dalam mulutnya.

“Aku nampak dia dengan Laila.”

“Who Laila?”soal Su dengan mulut yang penuh.

“Pekerja dekat situ juga.”

“Ohhh..”Su terangguk-angguk.”Teruskan.”Dicucuk pula sosej yang sudah dipotong kecil-kecil.

“Dioarang nampak mesra gila.Naf pula gelak sampai ke telinga.”

Su memandang Fas.

“Aku tiba-tiba rasa macam mall tu sunyi-sepi.Aku tiba-tiba rasa lantai dekat mall tu jadi macam air.Aku tiba-tiba rasa macam”

“Dunia berpusing-pusing?”sampuk Su.

Fas terdiam.Dia memandang Su.”Tak..aku rasa macam aku tak boleh nak bernafas.”

Su tersenyum.”Kau suka dialah tu.”

“Naf?”

“Yelah.Kita tengah cakap pasal Naf sekarang kan?”soal Su.”Ke..”Dia terdiam sesaat.”Kau suka Laila?”

“Weh!”Fas buat muka.”Kau ingat aku apa?”

Su ketawa.”Rilekslah.Benda macam ni kan..kita tak boleh nak jangka.Dia datang..zupp mengejut.Aku mula-mula pun macam tu juga.Keliru dengan perasaan sendiri.Aku ingat perasaan aku dekat Dib tu cuma perasaan kawan aje,sebab dia kawan aku.Tapi bila dah lama-lama,kau boleh rasa dekat sini”Su memegang dadanya.

“Rasa sakit bila tengok dia dengan perempuan lain.Rasa sedih bila tak jumpa dia.Rasa rindu dekat suara dia.Gelak dia.Rasa macam kau tak boleh kalau tak tengok dia satu hari.”

“Kau rasa macam tu ke masa dengan Dib dulu?”

Su berdehem.Kantoi..Dia mencucuk lagi yong tau fu.Malas nak menjawab soalan Fas.

“Kau punya hati..kau yang rasa.Bukan orang lain.Dan kalau apa yang kau rasa tu betul..just go ahead.Trust your feelings.Itu aje aku nak cakap.”
………………………………….

“Apa kau punya ciri-ciri suami weh?”

Fas mengerutkan dahi.Dia mengerling sekilas ke arah Naf yang sedang memandangnya.

“Apa tak ada soalan dah ke dalam dunia ni sampai kau tanya soalan di luar petala alam tu?”soal Fas balik.Dia mendongkat kepala dengan lengannya,sambil matanya tak lepas memandan kaca televisyen.

“Aku tanya kau jawab tak boleh ke?Asal aku tanya je,kau tanya aku balik.”

Fas tersengih.”Dah kau tanya soalan pelik-pelik.”

“Mana ada pelik.Aku tak pernah nampak pun kau keluar dengan mana-mana lelaki selain daripada aku,tak pernah pun nampak kau ada crush mana-mana lelaki,sebab tulah aku tanya.Entah-entah kau syok dekat aku tak?”

Pfff…Fas buat muka.”Gilalah aku kalau aku suka dekat kau.”

“Kenapa?Aku handsome apa.Baik pun yea..bakal programmer lagi.Lepas tu aku ni penyayang,hormat orang tua,baik hati,rajin..cekal,tabah dan amanah.”

Fas ketawa.”Mangkuklah kau Naf.Kau kalau bab puji diri sendiri memang nombor satu kan.”

Naf tersengih.”Tak cukup lagi criteria aku nak jadi bf kau.”

“Kau kawan aku.Mana boleh!Aku anggap kau kawan aje.Kau kawan paling best aku pernah ada.”

“Kalau kiranya satu hari nanti kau syok dekat aku macam mana?”Naf angkat kening.

“Impossible!”

“KALAU…”

“Aku mesti dah jadi gila masa tu.”

Fas memeluk erat patung teddy bearnya.Aku dah gila Naf,Aku gila sebab aku dah sukakan kau.
………………………….
Naf memeluk tubuhnya.Dipandang Fas yang sedang berdiri beberapa tapak dihadapannya.Fas berhenti melangkah.Terkejut dia apabila melihat Naf yang sedang menyandarkan dirinya di badan skuternya.

“Hai..”Fas mengangkat tinggi tangannya.Perlahan-lahan dia menuju kea rah Naf.

Naf tidak membalas,sebaliknya dia hanya merenung tajam wajah Fas.Fas berdehem sekali.Kenapa suasana tiba-tiba rasa kekok?

“Kau pergi mana Fas?Aku pergi rumah kau,parents kau kata kau tidur.Aku call kau tak angkat.Aku message kau tak balas.Dah dua minggu aku tak tengok langsung batang hidung kau.Mana kau pergi?”

Fas mengigit bibir.Kenapa dengar suara Naf macam marah sangat ni?

“Aku adalah dekat sini.Mana pergi mana-mana pun.Aku buzy ajelah kot.”

“Kot?”Naf kerut dahi.”Sejak bila kau tidur pukul 9?Kenapa aku tak dapat contact kau?”

“Ohhh..Aku tak de kredit nak balas message kau.Mian..”

“Habis kenapa aku call kau tak jawab?”

“Telefon tak ada dengan aku masa tu.Tak pun..kau call tak kena masa.”

Naf mendengus.”Aku ada buat salah?”soal Naf.

Geleng.

“Kau ada masalah?”

Geleng.

“Habis kenapa kau tak pandang aku?I’m standing infront of you Fas.”

Fas menarik nafas.”Kenapa kau marah-marah ni?”

“Aku marah sebab aku rasa macam kau nak elakkan diri daripada aku.”

“Mana ada..”Fas geleng kepalanya laju.”Kau ni pakai main serkap jaranglah.Aku sibuk sejak akhir-akhir 
ni.Kau pun mesti sama juga kan?”

Naf mengerutkan dahi.”Bila aku kata aku sibuk?Aku message kau tiap-tiap hari,tapi satu apa pun kau tak balas.Kau kalau ada masalah,cakap dengan aku Fas”ujar Naf.Lembut suaranya menerjah ke gegendang telinga Fas.

“Tak ada apa-apa.Semuanya okey!”Fas ukir senyuman.

“Lepak dengan aku malam ni?Aku datang rumah kau ambil kau eh?Kita lepak dekat mampley aje.Nanti aku minta izin mak ayah kau.”

Fas terdiam.Wajah Naf yang berharap itu dipandangnya sekilas.”Okey.Jumpa kau nanti.”

“Okey..”
……………………………

“Wooo…”Naf memandang sampai nak terkehel leher melihat dua orang aweks yang baru masuk ke dalam mampley.”Hot gila aweks yang pakai baju t-shirt baby tu.”

Fas mengerutkan dahi.T-shirt baby?Baju baru ke?

“Mana mana?”Fas sibuk nak melihat.Dia memanjangkan lehernya.

Naf tersengih.”Kesian..umur nampak macam dah besar tapi pakai baju stail baby.”

Heh!Fas mendengus.Sarkastik punya mamat.Dia mengacau-ngacau neslo aisnya.

“Fas…”

“Hmmm…”

“Fas…”

“Iyea..”Fas mendengus.Dia mengangkat wajah memandang wajah Naf.

“Kulit aku makin gelap eh?Ke jerawat aku bertambah?”

Fas mengerutkan dahi.”Apa kes tiba-tiba tanya kau pasal jerawat kau ni.”

“Dah tu kenapa kau tak pandang aku?Kau asyik tunduk aje pandang meja.Apa kau nampak aku sekarang bukan macam manusia ke?Nampak aku macam orang utan?Ke beast?”

Fas ketawa.Gila teruk imaginasi.”Tak adalah weh.”

“Habis?Yang kau tiba-tiba macam kekok dengan aku ni kenapa?Kau demam eh?Tak sihat?Nak aku bawa jumpa doctor?”soal Naf kalut.

Fas menarik nafas.”Aku rasalah kan weh..”Air liurnya diteguk.”Kita kena bagi space dekat diri masing-masinglah.”

“Aku tak faham,,”Naf mengelengkan kepalanya.Dahinya berkerut.Sungguh dia blur dengan ayat tersebut.

“Space?Maksud kau ruang?”soal Naf.

Fas angguk kepalanya.

“Kenapa?”

“Sebab aku rasa aku dah gila.”

“Hah?”Naf terkejut.Dipandang Fas yang sudah mengalihkan pandangan kea rah lain.”Kau apa?”

“Aku rasa aku dah gila.”

“Fasss….”Naf bungkam.

Fas tersenyum.”Aku rasa macam aku dah suka dekat kaulah.Sebab tu aku rasa macam kita kena bagi space dekat diri masing-masing.Aku tak tahu samada perasaan aku ni suka ataupun keliru,tapi aku betul-betul tak suka bila nampak kau dengan Laila gelak-gelak macam tengah tengok Maharaja Lawak beberapa minggu lepas.Aku rasa macam sakit hati.Jadi..aku fikir let’s give a break.Aku kena stabilkan fikiran aku dulu”ujar Fas.Dia ketawa kecil melihat wajah Naf yang kelihatan terkejut itu.

“Janganlah buat muka macam tu.Aku bukan suruh kita putus kawan,aku suruh kita take five aje.Bila aku dah jadi Fas yang normal,aku cari kau balik,okey.”
……………………………….

“Fas…Lama tak nampak kamu dengan Naf.Kamu dah bercerai ke?”soal Kak Siti.Fas ketawa kecil.

“Bercerai apanya Kak Siti.Kami kawan ajelah.”

“Yelah tu…”Kak Siti mencebik.”Macamlah Kak Siti tak tahu yang Naf dengan kamu tu bercinta.Kalau tak,takkanlah dia asyik tunggu kamu dekat parking lot.Caring bukan main lagi Naf dekat kamu yea..”

Fas tersentak.”Kak Siti ni biar betul.Kami dah nak dekat tiga minggu tak jumpa.”

Kak Siti pula terperanjat.”Yea ke?Tapi baru semalam Kak Siti nampak dia dekat skuter kamu tu.Bila Kak Siti tanya,dia kata dia tunggu kamu balik.Kamu kan balik shift malam minggu ni kan?”

Fas diam.Dia memandang Kak Siti lama.

“Kak Siti tak bohong kan?”

“Iskk budak ni.Tak percaya tanya Mimi.Dia pun pernah terserempak dengan Naf.Siap puji lagi Naf tu.”

Fas menarik nafas.Naf…

………………………….

Parking lot dipandang.Dia menoleh ke kiri dan ke kanan.Suasana parking lot kelihatan sunyi.Hanya nampak beberapa kenderaan sahaja.

Fas menuju ke skuternya.Helmet disarung ke kepala.Dia mengigit bibir.Handphone di dalam beg sandangnya dikeluarkan.Ditekan speed dail nombor 5.

Bunyi ringtone yang tidak jauh daripada situ mengamit perhatiannya.Dia mengatur langkah menuju ke sebalik dinding.Dilihat Naf yang kelam-kabut cuba mengeluarkan handphone daripada seluar jeans.

“Kau buat apa dekat sini?”soal Fas mengejutkan Naf.Dia menarik nafas.Topi dikepala diperbetulkan.Naf mengukir sengihan serba-salah.

“Dah nak balik ke?”soal Naf.Belakang lehernya digaru.Kantoi terang-terangan.Yang Fas pun satu,macam mana dia dapat tangkap aku?

“Dah berapa lama kau berdiri dekat sini?Kenapa kau main sembunyi-sembunyi ni?”

“Kau juga yang kata kau nak space kan?”

“Apa kena-mengena space yang aku mintak dengan kau berdiri dengan sini?Kau cuba nak jadi stalkers ke?”

Naf diam.”Aku bimbang pasal kau aje.Kau tak dengar ke ada seorang perempuan kena serang masa dekat parking lot tempoh hari.”

Terkejut Fas.”Yea ke?Aku tak dengar apa-apa pun.”

“Sebab kau tu mana peka dengan keadaan sekeliling.Tahu dengan K-pop aje.”

“Weh!”Fas bengang.

Naf diam sesaat.Tangannya diseluk masuk ke dalam seluar jeans.

“Dah cukup dah ke?”

Fas yang masih seram sebab baru tahu pasal kejadian serang itu mengerutkan dahi.”Apa yang cukup?”

“Your space.Berapa banyak masa lagi yang kau nak ambil?”

Fas tidak membalas.Dipandang lama Naf yang sedang membuang pandang ke arah kenderaan yang hendak keluar daripada parking lot.

“Kalau aku cakap,kau dah tak perlukan space kau tu macam mana?”

“Kenapa?”

“Sebab aku rasa aku pun suka kau juga”ucap Naf tersenyum kecil.
…………………….

“Hye sayang…”

“Euw…”Fas buat muka.”Chessylah you..”

Naf ketawa kuat.Dipandang Fas yang sedang menangkap gambar Su dengan Dib di atas pelamin.Tersenyum lebar dua pasangan tersebut walaupun majlis pertunangan tersebut hanya dihadiri oleh kedua-dua belah pihak,beberapa jiran terdekat dan juga penyibuk macam mereka berdua.

“Kita punya turn kan lepas ni”ucap Naf sambil matanya memandang ke hadapan.

Fas yang sedang menangkap gambar tidak dapat menahan senyuman.Dia menyembunyikan wajahnya disebalik handphone.

“Kan?”Naf menoleh memandang Fas.

“Insya-Allah..”jawab Fas yang masih lagi tidak memandang Naf.

                                                                              - TAMAT - :)

 

Blog Template by YummyLolly.com / Header Butterfly by Pixels + Ice Cream