Tuesday 22 May 2012

Mia&Zal

Mereka masing-masing hanya mendiamkan diri.Duduk mengelilingi seorang gadis yang masih tidak henti-henti menangis.Sudah hampir setengah jam mereka duduk di meja bulat tersebut.Mendengar bebelan dan teriakan gadis itu.

“Aku tak sangka.Aku tak sangka betul.Badigol punya mamat.Kau ingat kau bendahari kelab memanah aku heran ke?”luah Lin geram.Tisu ditangan digempal-gempal,melepaskan geram.Air mata yang masih mengalir di pipi diseka dengan telapak tangannya.Mia yang melihat hidung Lin yang merah menghulurkan lagi tisu.Pantas Lin ambil dan sekuat tenaga dia menghembus hingusnya.

D’uan dan Zal berpandang.Euw..riak geli terpancar di wajah masing-masing.Lin mengerling sekilas mereka berdua.

“Korang tak payah nak buat muka geli macam tu.Macam tak pernah himbus hingus”marah Lin sedas.Aku tengah-tengah sedih macam ni jangan nak cari pasal nak kasi aku marah.

“Dah-dahlah Lin..”Mia cuba memujuk.”Kalau kau nangis sampai esok malam pun,kenyataannya dah memang Ifran tu curang dengan kau.”

“Oit kau!”D’uan berkerut dahi.Ini nasihat ke atau nak kasi orang tu menyirap?

Mia buat tidak peduli.Dia membetulkan duduknya.Lenguh badan aku duduk macam ni.Dahlah kerusi batu ni tak ada tempat sandar.

“Sebab tu lah orang sekarang ni cakap,kalau nak bercinta,jangan setia sangat.Kau tak boleh nak percaya 100% pasangan kau tu.Sambil tu kau kena ushar juga lelaki lain.”

Dahi Zal pula berkerut mendengar percakapan Mia.Lin sudah berhenti menangis.Dia memandang Mia tidak berkelip.

“Maksud kau,kita kena pasang spare-part?”soal Lin blur.

“Yeah!Tepat sekali.Cuba kau tengok orang lelaki..kenapa diaorang suka pasang skandal?Kononnya nak 
memilih yang terbaik.Sebab tu kau pun kena buat yang sama.Jangan pandang Ifran tu sorang aje.Berkawan dengan lelaki lain.Selagi dia bukan suami kau,kau jangan nak mengada setia sangat dekat dia.”

“Aku rasa kau ni ajar ajaran sesatlah Mia”sampuk D’uan.Dah tak sanggup dia nak tengok muka Zal yang 
sudah berubah masam-masam-kelat itu.

“Apa pula?”Mia mengerutkan dahi.”Aku cakap benda yang betul.Lin.Kau dengar cakap aku.Tak apa kalau Ifran curang.Kau pun boleh curang.Aku bet abang senior tu pun mesti tengah ushar kau lagi.”

“Betul ke ni?”Lin ragu-ragu.Ada lojiknya kata-kata Mia.

“Betul…kau tu muda lagi.Banyak lagi lelaki yang belum kau jumpa.Come onlah.Takkan nak setia pada orang 
yang tak pasti.Relaks.Kumbang bukan seekor”Mia senyum.

“Tapi kalau Ifran tahu aku pasang skandal macam mana?”

Pfff..Mia buat muka bosan.Lelaki tu dah terang-terang ada perempuan lain masih nak back-up.Apa punya 
sayanglah Lin ni.

“Dia suami kau ke sekarang?”soal Mia.

Lin gelengkan kepalanya.

“Then?”Mia menjegilkan matanya.Baru kenal tak sampai setahun apa ke halnya nak sehidup semati?

Lin sengih.”You’re brilliant Mia!”

D’uan dan Zal hanya mampu mengeluh.


………………………

“What was that?”Zal soal Mia.Masam mukanya.Terasa berdesing telinga mendengar nasihat Mia yang 
konon-kononnya brilliant tu.

Mia menoleh memandang wajah kekasihnya.”Apa?Tak betul ke apa yang saya cakap?”

Heh?Zal tergamam.Selamba aje jawab macam tu.”Awak tahu tak,awak dah ajar Lin curang.Awak tahu 
tak,perbuatan macam tu salah.Orang kalau bercinta,kena setia pada pasangan.Tapi awak..”

“Nak setia pada pasangan apanya?Awak tak nampak ke Lin menangis sebab Ifran?Ifran tu yang mula-mula curang dengan Lin.Takkanlah nak setia dekat orang yang macam tu?”Mia soal balik Zal.Geram betullah.Salah ke nasihat yang dia kasi?

“Kan kita tak tahu duduk perkara yang sebenarnya lagi?Sepatutnya awak suruh Lin siasat dulu perkara 
ni.Betul ke perempuan tu aweks dia.Entah-entah adik dia ke.”

“Adik sampai nak pegang-pegang tangan?”Mia menjegilkan matanya.Lelaki.Selalu nak back-up kaum sendiri.

“Adik tiri kot..”Zal menyambung rendah.”Tapi cara awak ni salah.Awak tak patut bagi nasihat macam tu 
dekat Lin.Awak tahu Lin tu jenis yang lurus orangnya.Mesti lepas ni dia ikut nasihat awak dan pergi sambut 
huluran salam abang senior gatal tu.”

“Biarlah.Saya lagi suka kalau dia buat macam tu.Abang senior tu dah lama suka dekat Lin,tapi Lin je buat derk.Sekarang Ifran dah buat perangai,biar dia rasa.”

Zal rasa pening kepala tiba-tiba.Dia memandang wajah Mia lama.

“Kiranya awak ada buat macam tu belakang saya eh?”

“Buat apa?”Mia mengerutkan dahi.

“Pasang skandal banyak-banyak.”

Mia diam.Zal mengerutkan dahi.

“Kenapa tak jawab?Betul ke?”Zal meneguk air liur.Ahh sudah.Kebisuan Mia tiba-tiba terus buatkan dia tak sedap hati.

“Belumlah sampai tahap serius lagi,baru kawan-kawan je.”

Bang it!Luahan jujur daripada mulut Mia buatkan Zal rasa darahnya menyirap sampai ke kepala.Zal mengigit 
bibir.Dikalihkan pandangannya ke arah lain.

“Saya pun tak kisah kalau awak nak pasang skandal.”

“WHAT?”Zal terjerit.Biar betul apa yang aku dengar ni.Dia memandang Mia lama.

“Awak tahu tak apa yang awak cakap ni?”

Mia angguk kepalanya sekali.”Itu hak awak kan?Awak bukannya suami saya,jadi awak ada kawan dengan 
mana-mana perempuan yang awak suka.Saya takkan halang awak.”

Zal diam.Mia tersenyum memandang wajah terkejut Zal.

“Saya jenis open.Awak janganlah buat muka terkejut macam tu.Selagi kita hidup ni,kita kena kawan dengan banyak orang kan?Jadi jangan biarkan hubungan kita ni menghalang awak nak berkawan dengan mana-mana perempuan yang awak nak,macam tu juga dengan saya.Mana tahu kalau-kalau suatu hari nanti,awak akan jumpa perempuan yang lagi baik daripada saya.”

Zal bangun daripada duduknya.

“Eh awak nak pergi mana?”soal Mia terkejut.

“Balik.Saya rasa macam nak demam”ujar Zal laju.
…………………………..

D’uan terlopong.Dia memandang Zal yang sedang berbungkus dengan selimut dan plaster tertampal di kiri kanan pelipisnya.

“Mia cakap macam tu?”soal D’uan.

Zal angguk kepalanya sekali.

“Serius dia cakap macam tu?”

“Yelah..”Zal menjawab bengang.”Dia cakap aku boleh pasang berapa banyak skandal yang aku nak.”

“Wooo..”D’uan ketawa kecil.”Untunglah lelaki mana dapat kahwin dengan Mia.Confirm tak ada masalah nak 
kahwin sampai empat.”

Zal buat muka.Tak lawak okey.

“Dah tu apa masalahnya?”soal D’uan sambil berdehem.Silap timing sebab buat lawak bodoh tak kena masa.

“Masalahnya…”Zal mendengus bengang.”Kawan kau yang handsome dan manis ni bukan jenis pasang dua tiga empat.Kawan kau yang baik hati dan penyayang ni jenis yang setia pada satu.Dan aku bukan jenis playboya darat dan lautan nak pasang banyak-banyak.Hati aku ni..satu aje.Aku dah kasi dekat Mia.Dan dia boleh suka-suka hati suruh aku…”

Zal menarik nafas.”Cari lain…Aku rasa aweks aku tu dah buang tebiat.”

“Kau kalau tak puji diri kau tak boleh ke?”D’uan buat muka nak termuntah.Loya tekak aku dengan orang 
yang tak habis-habis nak puji diri sendiri ni.

“Itu hakikat.Aku memang handsome,manis,baik hati dan penyayang lebih daripada kau.Even aku lalu,burung pun terbang sekali dengan aku.”

“Dan kasi taik burung dekat kau.”

“Choyy…!”Zal terus membaling bantal kecil ke muka D’uan.D’uan ketawa kuat.Sampai demam dibuatnya kawan aku.Mia ni pun…

Zal menyandarkan badannya ke sofa.Selimut dibadannnya diperkemaskan.”Serius.Aku risau kalau Mia pasang skandal.Aku tahu aku dengan dia baru aje couple.Tapi aku sayang dia.Aku tak pandang perempuan lain,dan aku tak nak dia pandang lelaki lain juga.”

D’uan diam.Tak tahu hendak membalas apa.Dia bukan dr.cinta.

“Patutlah selama ni aku tak pernah nampak dia cemburu”ujar D’uan perlahan.Hakikat.Kalau dia nampak aje Mia,mesti dia akan menyakat.Dia akan cakap;

“Weh Mia.Zal pergi date hari ni.”

“Weh Mia.Zal hari ni ngorat junior.”

“Weh Mia.Zal kan..dia kirim salam dekat pensyarah.”

Dan usikannya hanya akan dibalas dengan sepakan dikepala sebab automatik Zal terus ada dekat belakangnya.

“Kalau Mia betul-betul pasang skandal banyak,apa kau nak buat?”soal D’uan.

Zal mengeluh.Rasa macam tiba-tiba magrain nak datang balik.Dia memandang D’uan sayu.

“Kau kena tolong akulah masa tu.”
……………………………….
“Miaa…”

“Hmm..”Mia yang sedang mengolekkan dirinya di atas katil menoleh sekilas memandang Lin yang sedang memakai mask.

“Aku rasa kan,Zal tu marah dekat kaulah.”

Erk?Mia tergamam sesaat.Dia bangun daripada baringnya.”Apa kau cakap ni?”

Lin menoleh memandang Mia.”Yelah.Kau tengok masa dalam kelas tadi,dia tak tegur kau pun.Lepas tu masa rehat,dia tak rehat sekali dengan kita.Kan ganjil namanya tu.Yang lepak dengan kita,D’uan aje.Itu pun tak 
sampai sepuluh minit.”

Mia mencebik.”Dia buzylah kot.Tak siap assignment.”

“Ye ke?”Lin berkerut dahi.”Aku rasa dia marah pasal teori kau pasang skandal tu lah.”

“Kenapa pula dia nak marah?Bukan ke lelaki suka pasang skandal banyak-banyak.Aku dah kasi green light 
pun dia nak sentap lagi ke?”

Lin terdiam.”Kau ni peliklah Mia.Bukan ke orang perempuan tak suka kalau lelaki tu pasang perempuan lain.Tapi kau?”

Mia menarik sengih sesaat.”Dia bukan suami aku pun,aku tak ada hak nak halang dia kawan dengan mana-mana perempuan.Ayah aku tu yang berstatus suami orang pun sempat flirt dengan perempuan lain,inikan pula Zal yang tak pasti jadi suami aku ke tak.”

Tersentap Lin mendengar ayat yang keluar daripada bibir Mia.Dia pantas memanjat katil lalu duduk bersebelahan dengan Mia.”Kau sedar ke tak apa yang kau cakap ni?”

Mia tergelak kecil.”Sedarlah.”

“Ayah kau…”

Mia sengih.Langsung tak ada riak sedih diwajahnya ketika itu.”A`ah.Ayah aku kahwin dua.”

“Kenapa cara kau cakap macam tak ada perasaan ni?”

Ketawa Mia melihat riak muka Lin.Cemas bukan main.

“Benda dah lepas.Mak aku dengan auntie aku tu pun dah okey.”

“Auntie?”Lin blur.

“Isteri kedua ayah aku.Daripada situ aku dah boleh agak..lelaki lagi kita halang lagi dia nak buat.Jadi baik 
biarkan aje.Aku tak nak kusutkan fikiran aku.Rasa tak berbaloi.”

Pulak…Bukan ke kalau kita sayang kat seseorang tu kita nak pastikan dia milik kita sorang aje?

“Again..Zal bukannya sah suami aku lagi”ujar Mia lalu terus merebahkan badannya.
……………………………..

“Kau nampak tak?”

“Nampak…”

“Kau tahu tak hati aku tengah sakit sekarang ni.”

“Tahu…”

“Agak-agak kalau aku jadi Hulk sekarang orang pandang tak?”

“Confirm.”

“Zal…”

“Apa?”

“Kau lepaskan lengan aku boleh tak?Cara kau cengkam lengan aku macam lengan aku ni pokok kelapa je.Sakit tahu tak!”D’uan menarik lengannya.Mangkuk betul.Merah terus lengan aku.Dasar tangan The Rock.

“Sorry..”Zal sengih.

D’uan mendengus.Mia yang sedang bersembang entah apa dengan lelaki yang entah siapa dipandang lagi.Tak hairanlah kalau Zal mengamuk.Usaha Zal boikot tak cakap dengan Mia dua hari gagal.Selamba derk aje Mia bila pandang Zal.Zal lalu depan Mia lima enam kali pun Mia langsung tak tegur.Ingatkan nak lah tanya kenapa Zal buat perangai,tengok-tengok dia pandang macam tu aje.Yang menyibuk tanya si Lin tu.

Dan yang jadi mangsanya dialah.Dahlah mereka berempat satu group.Masing-masing dah buat 
perangai.Itulah..orang dah cakap.Lain kali jangan partner dengan orang yang bercouple.Kan tak pasal-pasal jadi semut mati ditengah-tengah.

“Mangkuk mana yang sembang dengan Mia tu D’uan?”soal Zal bengang.

“Mana aku nak tahu!”D’uan menjawab.Apa dia ingat aku ni data yang simpan semua rekod pelajar?

“Takkan kau tak kenal?Kau kan peramah.Semua orang dalam kolej ni kenal kau.”

Hek eleh..D’uan mencebik.Kalau semua orang dalam kolej ni kenal dia,wajib ke dia nak kena hafal nama semua orang dalam kolej ni.

“Senior?”Zal mengerutkan dahi.”Ke junior?”

“Daripada kau berteka-teki dengan diri kau sendiri,baik kau tanya aje Mia.”

“Kalau Mia cakap tu skandal dia macam mana?”

Soalan Zal membuatkan D’uan tersengih.”Kenapalah kau dapat aweks yang jenis jujur sangat macam Mia tu.”

“Itulah pasal.Jujur bukan main.Tak reti langsung nak jaga perasaan aku.Dia tak tahu ke boyfriend dia ni mempunyai hati yang sentitif.Jenis yang cepat terasa dan perlukan kasih sayang 24 jam.”

Pfff..D’uan buat muka.Dia memandang muka Zal yang menuturkan ayat dengan penuh perasaan itu.Inilah padahnya kalau dah banyak sangat tengok Adnan Sempit.

“Weh D’uan kau nak pergi mana?”jerit Zal.Cis.Aku baru nak feeling sikit tengok-tengok dia dah blah.

“Pergi muntah!”
…………………………..

Handphone di tangan direnung.Puas ditenung,dia memutar handphonenya di atas meja.Sekejap ke kanan,sekejap ke kiri.Bosan.Mia menarik nafas panjang.

Mana ni tak ada message pun.

“Weh Mia.Kau buat apa?”soal Lin yang baru selesai mandi.Dia meletakkan alatan mandinya dibawah katil.Tuala yang diliit rambutnya dileraikan.

Mia menoleh.”Aku tunggu message daripada Zal.”

“Message?Kenapa?Assignment kau dengan dia tak selesai lagi ke?”

Angguk sekali.”Minggu depan dah kena submit,tapi Zal tak contact aku pun.Aku risaulah.Tak tahulah bahan dia dah cari ke tak.”

“Kalau dia tak contact kau,kaulah contact dia”Lin memberi cadangan.

“Dah contact tapi dia tak balas.”

Lin diam.Wajah keruh Mia dipandang.

“Dia sibuk kot..”

“Sibuk?”Mia mengerutkan dahi.Aku pun sibuk juga tapi tak adalah sampai sibuk tak ada masa nak balas 
message.

“Sibuk dengan benda lain..”Perlahan Lin menuturkan.Mia mengetap bibir.Dapat ditangkap maksud kata-kata 
Lin itu.Hmmm…
…………………………..

“Dia sibuk..”ucap D’uan.

“Sibuk?”Mia menarik nafas.”Sibuk sangat ke sampai tak boleh nak balas message?”

D’uan mengaru kepalanya yang terasa gatal,Masalah..orang lain bercinta aku pula yang kena tempias bala masalah.

“Baik kau cakap D’uan dia sibuk pasal apa?”soal Lin bengang.Mesti ada punyalah diaorang sorok sesuatu 
ni.Kalau dah tinggal serumah,takkanlah tak tahu sibuk pasal apa.

“Aku tak boleh cakap.”

“Kenapa?”Lin menjegilkan matanya.Dia bercekak pinggang.”Baik kau cakap sebelum aku naik gila dekat sini.”

“Oit..”D’uan menoleh kiri kanannya.Agak-agaklah kalau nak pasang suara volume high pun,ini perpustakaanlah.Tak pasal-pasal kena halau dengan penyapu.

“Okey.Okey.Aku beritahu.”

………………………………

Mia memandang tepat ke arah lelaki dan perempuan yang sedang berjalan beriringan itu.Dia melangkah lalu berhenti tepat dihadapan mereka.Zal menoleh.Berubah air mukanya melihat wajah Mia.

“Hai Mia..”Zal mengangkat sedikit tangannya,sambil tersenyum.Gadis yang berada disebelahnya dipandang sekilas.Gadis itu turut sama melemparkan pandangan ke arah Mia dan turut sama tersenyum.

“Awak sibuk ke?”soal Mia.

“Taklah..”Zal gelengkan kepalanya.”Saya tak sibuk.Kenapa?”

Kenapa?Mia macam tak percaya dengan apa yang didengarnya.D’uan cakap Zal buzy bukan main.Buzy 
sebab aweks ni rasanya.

“Assignment group kita tak siap lagi”ujar Mia.

“Ohhh..”Zal terangguk-angguk.Dia mara setapak ke hadapan.”Kalau kita bincang pasal tu lain kali boleh 
tak?”

Mia mengerutkan dahi.”Kenapa?”

“Sebab sekarang awak sibuk.”

“Tadi awak cakap awak tak sibuk.”

Zal tersengih.”Saya dah janji nak keluar makan dengan Efa.”

“Efa?”Mia blur.Dia memandang dalam anak mata Zal.”Siapa Efa?”

Tersengih Zal mendengar soalan Mia.”Inilah Efa.Efa ni Mia.Mia ni aweks abang.Efa ni skandal abang”ujar Zal 
sambil ketawa kecil.

Gadis yang bernama Efa itu menjegilkan biji matanya.Dia melambaikan tangannya kea rah Mia.Mia meneguk air liur mendengar ucapan selamba Zal.

“Skandal?”

Zal angguk kepalanya dua tiga kali.”Awak kata saya boleh kawan dengan sesiapa aje yang saya nak kan?Saya ikut cakap awaklah ni.You want to know..you are the most sporting girlfriend in the world.Bangga saya dapat jadi boyfriend awak.”

Mia mengigit bibir.Dia rasa yang keluar daripada mulut Zal itu pujian…tapi kenapa rasa macam tak happy?
Perlahan Mia menarik nafas.

“Okay.Kalau macam tu awak pergilah lunch dengan Efa.Kalau esok awak dah tak buzy awak messagelah saya eh”ujar Mia tersenyum sesaat dan terus berlalu.
………………………….

Daripada jauh dia nampak kelibat belakang Zal.Laju kakinya melangkah,cuba hendak mengejar langkah Zal.Dia rasa macam nak ajak Zal pergi lunch sama-sama.Dah berapa minggu mereka tak lepak sama-sama.Jumpa pun hanya dalam kelas.Itu pun kadang-kadang lepas habis kelas Zal terus lesap.Tak tahu pergi ke mana.Message dia pun kadang-kadang Zal tak balas.Kalau balas pun..lama sangat nak kena tunggu.Contohnya..dia hantar message tanya Zal buat apa.Masa tu pukul 8.00 malam.Mereka memang selalu message pun dalam pukul 8.00 macam itu.Walaupun jumpa dekat kelas,message pada waktu malam macam dah jadi acara wajib dalam hubungan mereka.Dan pukul 8.00,memang dah ada message daripada Zal.

Tapi sekarang tak lagi.Kali ini dia pula terpaksa yang hantar message dekat Zal dulu.Dan balasan bagi messagenya,adalah pada pukul 3.00 pagi.Dia hantar message pukul 8.00 malam,dan Zal balas pada pukul 3.00 pagi?Itu pun balas dengan hanya jawab…

X wat pape.

Heh?Dia yang waktu itu tengah tidur terus langsung terjaga dan tak boleh tidur lepas tu.Jauh dalam hatinya,dia 
rasa macam….

Sedih.Sebab dulu Zal tak macam itu.Dulu dia rasa macam dirinya dihargai.Ada orang ambil berat.Walaupun hanya hantar message tanya pasal dah makan ke belum..tapi dia rasa macam dirinya disayangi.Tapi sekarang?

Sebab itu kali ini dia nak ajak Zal lunch sama-sama.Mana tahu kalau-kalau dia boleh tanya Zal,kenapa Zal macam buzy gila.Mana tahu juga kalau-kalau dia boleh minta maaf kalau dia ada buat salah.Yelah..dia rasa mungkin dia ada buat silap,tapi dia tak tahu bila dan macam mana.Jadi..baik dia soal-siasat Zal.

Langkah Mia mati apabila melihat Zal mengangkat tinggi tangannya.Seorang gadis yang sedang menunggu Zal menghampirinya membuatkan Mia terasa macam hatinya diragut keluar.Efa!Skandal Zal kalau dia tak salah.Tambah buat dia rasa macam dunia ni berpusing apabila melihat senyuman Zal pada gadis tersebut dan mereka terus berjalan beriringan dan berlalu.
………………………….

“Kau cemburu ni”ujar Lin sambil melabuhkan punggung bersebelahan dengan Mia.Mia menoleh sekilas memandang Lin sebelum pandangannya dilemparkan ke arah padang.Melihat sekumpulan lelaki yang sedang asyik mengejar bola.

“Cemburu?Tak mungkinlah..Kenapa pula aku nak cemburu?Aku yang kata dia boleh kawan dengan mana-mana perempuan yang dia nak.”

“Dah tu kenapa kau cemberut aje ni?”soal Lin.

Mia diam.Dia menarik nafas.”Aku rasa sakit hati.”

Lin ketawa kecil.Aku dah cakap kau cemburu kau tak nak dengar.Mia..Mia..

“Kau tak nak cari skandal ke?”soal Lin sambil tersenyum.

“Malas aku..”

Senyuman masih tak hilang di bibir Lin.Pelik betullah dia.Dia tahu Mia bukannya jenis yang pandang lelaki lain.Mia jenis yang tak ramai kawan lelaki.Kalau kawan pun..setakat kawan satu kuliah aje.Tak pernah pun dia nampak Mia keluar dengan mana-mana lelaki selain daripada Zal dengan D’uan.Bila Mia keluarkan teori pasal skandal..memang dia tak sangka itu yang akan keluar daripada bibir gadis itu.Terkejut betul dia masa itu.

“Aku ingat..selagi Zal tak ada apa-apa ikatan dengan aku,dia berhak kawan dengan mana-mana perempuan.Aku sangka aku boleh terima.Aku ingat aku boleh cool.Konon-kononnya aku nak hubungan kami ni jadi lebih kurang macam open relationship.Tapi aku rasa macam..”

Mia meneguk air liur.”Tak boleh nak pandang bila dia senyum dekat perempuan lain.”

Lin hanya diam.Dia membiarkan Mia meluahkan apa yang dia rasa.

“Mia..”Perlahan Lin memanggil.”Aku ada benda nak confess.”

Mia menjungkit kening.

“Aku dengan Irfan dah berbaik”Lin menarik senyuman segaris.”Dia datang jumpa aku.Dia explain.Dia kata apa yang aku nampak hari tu bukan macam yang aku fikir.Dia admit dia ada pegang tangan perempuan tu.Itu pun sebab kaki perempuan tu terpelecot tiba-tiba.Dan masa tu..bukan dia dengan perempuan tu aje,ada keluarga dia sekali.Perempuan tu pula..kawan kepada adik dia.”

Mia terdiam.

“Aku cuba ikut nasihat kau Mia..”Lin mengigit bibir.”Aku ada keluar sekali dengan abang senior tu.Aku tak beritahu kau sebab aku rasa miserable masa tu.Aku ingat kalau aku keluar dengan abang senior tu,aku boleh lupakan Irfan.Tapi aku silap.”

“Hati aku tak habis-habis bandingkan Irfan dengan lelaki lain.Aku rasa macam tak adil.Aku rasa baik aku stop pasal pasang skandal banyak-banyak ni.Memang aku dengan Irfan masih tak nampak hala tuju,tapi aku sayang dia.Dia buat aku menangis,tapi dalam masa yang sama dia pernah buat aku happy.”

Lin diam.Dia memandang Mia.

“Aku yakin kau pun tak maksudkan pasal teori skandal ni.Jumpalah Zal.Beritahu dia yang kau tarik balik kata-kata kau tu.Aku rasa tak semua lelaki  jenis yang suka pasang skandal.Ada aje lelaki yang setia.Cuma mungkin tak semua orang dapat jumpa dengan lelaki macam tu.”

Mia mengulum senyuman.Kata-kata Lin meresap jauh ke dalam hatinya.
…………………………
“Assalamualaikum..”

Mia mengangkat wajah.Terkedu sebentar dia apabila melihat Zal berdiri tersenyum dihadapannya.

“Wualaikumsalam..”Perlahan salam tersebut dijawab.Dia memandang di sekeliling perpustakaan itu,Lenggang kawasan perpustakaan itu.Jam ditangannya dikerling.Patutlah..baru pukul 11.00 pagi.

Zal menarik kerusi lalu duduk dihadapan Mia.Mia rasa macam gelabah.Dah lama dia tak duduk bersembang dengan Zal.

“Apa awak buat dekat sini sorang-sorang?”soal Zal.

“Saya buat ulang kaji sikit”jawab Mia.Dia mengerling memandang wajah Zal.Wajah itu kelihatan berseri.Bahagia agaknya dia dengan Efa.Habis hubungan mereka?

Tak nak fikir..Tak nak fikir..

“Lin suruh awak datang jumpa saya,kenapa awak tak datang jumpa saya?”

Mia tersentak.”Jumpa awak untuk apa?”

“Tarik balik ayat awak pasal pasang teori skandal tu.”

“Awak dah tahu?”

Zal angguk kepalanya.”Lin dah beritahu saya.”

Mia diam.Wajah Zal dipandangnya.

“Untuk apa pun kalau saya tarik balik kata-kata tu.Awak kan dah ada skandal.”

Zal memandang wajah Mia.

“Awak cemburu?”soalnya.

“Mana ada!”

“Betul awak cemburu.Saya tahu awak cemburu.Dalam mata awak,saya nampak awak nak bunuh saya.”

“Mana adalah!”

“Awak cemburu kan Mia?”soal Zal.Dia ketawa kecil.Gila!Tak pernah dibuat dek orang,dia gelak semata-mata sebab cemburu.

Mia tidak membalas.Zal yang masih ketawa kecil dipandangnya.Apa yang lawak?Memang dia cemburu,tapi dia malas nak tunjuk.

“So..say it.”

“Apa?”

“Cakap..Zal.Saya sayang awak.Tak payah mengada-ngada nak pasang skandal lain.Saya bunuh awak kalau 
awak buat macam tu.”

Mia memandang Zal tidak percaya.

“Awak ni demam ke?Suka hati awaklah awak nak pasang berapa banyak skandal pun.”

Zal buat muka.”Saya pasang betul-betul baru awak tahu.”

“Efa tu kan skandal awak?”

Zal sengih.”Mana ada!Itu sepupu sayalah.Dia junior kita.Maaf.Awak tak berkenalan dengan dia melalui cara 
yang betul.Lain kali saya kenalkan awak balik dengan dia.”

Mia terdiam.

“Habis kenapa awak cakap dia skandal awak?”

“Sebab awak masa tu dah pasang skandal lain,saya pun buat-buatlah pasang skandal lain.”

“Bila masa saya ada skandal?”

Zal mengerutkan dahi.”Saya nampak awak sembang-sembang dengan seorang lelaki gelak-gelak tempoh hari.”

“Bila masa?”

“Entah.Dah tak ingat”Malas Zal menjawab.

Mia mengulum senyum.”Saya tak pernah keluar dengan mana-mana lelaki lain selain awak.”

“Walaupun dekat cafe?”

Mia angguk kepalanya.

Zal menarik nafas.Spontan dia merebahkan kepalanya di atas meja sambil mengeluh kuat.Mia terkejut.

“Saya rindu sangat dekat awak.Dah lama sangat kan kita tak sembang macam ni.”

Mia tersenyum kecil.Zal mengangkat kepalanya.”Saya sayang awak aje Mia.Janganlah cakap pasal teori skandal merepek tu.Saya sakit hati.”

“Okay..”Mia angguk kepalanya.”Saya pun sama.”

“Apa yang sama?”Zal sengih.”Awak cemburu kan?Awak sakit hati tengok saya dengan aweks lain kan?”

Mia menarik nafas.”Iyea..saya nak bunuh awak kalau awak curang belakang saya.”

Zal ketawa.’Tak..saya tak buat macam tu.Saya dah ada awak,cukuplah satu.”

Mia dan Zal sama-sama mengulum senyuman.

                                                                          - TAMAT- :)
 

Blog Template by YummyLolly.com / Header Butterfly by Pixels + Ice Cream